Mitt mål: miljonär innan 30

Nu har jag sköljt ner den tredje koppen med kaffe och bokat möten kors och tvärs. På måndag ska jag träffa två olika banker för att diskutera hur jag på bästa sätt ska placera mina pengar. Inte för att jag är ekonom av något slag, men nog tusan förstår jag att man måste ta risker för att lyckas övervinna någonting. Enligt analytiker så är det guldläge att köpa aktier (inverstera i fonder m.m) om man nu har pengar över och möjlighet till detta. Jag har alltid varit en spara istället för en slösa vilket innebär att jag knappt minns senaste gången jag hade 0 kronor på mitt konto.

I alla fall, mitt mål är att vara miljonär innan jag fyllt 30 med det menar jag värdet på mina totala tillgångar. Alltså sparkonto, aktier, fonder samt beräknad vinst vid ev. lägenhetsförsäljning. Jag har alltid velat tjäna ihop mina egna pengar som jag sedan kan använda hur jag vill. Jag är på mycket god väg att nå mitt mål och om jag fortsätter i den här takten har jag uppnått det långt före min 30-års dag :).


Här är några enkla tips som ger mig  bättre bättre vardagsekonomi:


- Skriv en lista över din inkomst och dina fasta utgifter, är det läge att göra vissa nedskärningar?

- Kolla upp elavtal, försäkringar, ränta, årskostnad för kort med mera. Ofta får man till exempel mängdrabatt om man samlar alla försäkringar hos samma företag.

- Har dina räkningar faktureringsavgift, kan du isåfall göra någonting åt detta?

- Skriv en matlista, veckahandla och gör storkok. Sparar tid, pengar och fantasi!

- Bestäm dig för att spara en fast summa varje månad eller en viss procentuell del.

- Köp hellre kvalité istället för kvantitet, men se då till att skära ner på hur ofta du handlar.

- För bankbok över alla månadens alla inköp. Höll på trilla av stolen när jag insåg att jag slösat över 1000 kronor på läsk, godis och tidningar.

- Gå/ cykla/ ta bussen vid tillfälle istället för att ta bilen. Du sparar bensin, slitage på bilen och får dessutom massvis med gratis motion.

- Sätt upp delmål, till exempel: För varje ökning av 10 000 kronor ska jag bjuda min sambo på hotellfrukost. Ingenting dyrt eller avancerat, men det är uppskattat av oss båda!

- Sprid dina pengar genom att placeringar dem på olika ställen.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Tack :)

fyndade den i en liten secondhand butik

2009-01-23 @ 11:56:43
URL: http://shopaholicbloggen.se
Postat av: Perfektion by Emma

tack. eller det är de nog egentligen min lillasyster som ska säga eftersom det var hon som fotograferade denna gång. kika gärna in igen för hos mig finns d emånga intressanta bilder.

2009-01-23 @ 11:57:21
URL: http://perfektion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0