Välkommer Herr Kantarell




Hej kära bloggisar,

Vid mitt senaste stugbesök passade jag och mamsen på att gå ut några vändor i skogen för att söka det Gyllende Guldet. Vi hade faktiskt rätt tur, för innan helgen i stugen var över så hade vi plockat över ett kilo. Jag måste erkänna att ett antal smörsteka kantareller snabbt slank ned tillammans med ett gott, hembakat vitt ljusungsbröd. Mums fillibabba!

Följande recept tillagades (ur Coop:s medlemstidning, se källa) och jag måste säga att med några personliga ändringar så som tillsättning av gorgonzolaost blev resultatet strålande. Det var fantastiskt gott, väldigt mättande och dessutom verkade det ganska lätt att laga. Eller så är det bara min kära lillasyster som är outstanding i köket ;-).


Pasta med kantareller, konjak och Västerbottensost


4 portioner


Ingredienser

finns som ekologisk vara 300-400 g tagliatelle
finns som ekologisk vara 300 g kantareller
finns som ekologisk vara 1 gul lök, finhackad
finns som ekologisk vara 2 msk smör

2 krm salt
finns som ekologisk vara 3 krm svartpeppar
finns som ekologisk vara 2 dl grädde

1 dl vatten

2 msk konjak
finns som ekologisk vara 1 morot

75 g västerbottensost, riven
finns som ekologisk vara 1 kvist färsk rosmarin, repad

Tillagning

Koka pastan enligt anvisning på paketet. Rensa och stek svamp och lök i smör, salta och peppra. Häll i grädde, vatten och konjak. Låt koka 5 minuter. Skala moroten och hyvla den i långa remsor med potatisskalare. Vänd ihop svampsås, pasta, morot, ost och rosmarin.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0